عوامل موثر بر توسعه صادرات مجدد

  • نسخه
  • تاریخ نشر نوامبر 28, 2017

توضیحات

تعداد صفحات:۴۱

مقدمه

امروزه مقوله‌ی صادرات به عنوان یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی در افزایش تولید ناخالص ملی[۱] مطرح می‌شود، ولی موضوعی که بعضی از کشورها در حال حاضر در پی آن هستند صادرات مجدد[۲] است زیرا که بعضی از کشورها از طریق آن هر ساله میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کنند (محنت‌فر و خاکپور،  ۱۳۸۴: ۱۰۵). در بین کشورهای دنیا سنگاپور، منطقه‌ی اداری ویژه‌ی هنگ‌کنگ و در مقیاس کوچکتر، امیرنشین دبی به عنوان سه قطب مهم صادرات مجدد مطرح هستند و درآمد ارزی هنگ کنگ، دبی و سنگاپور از طریق صدور مجدد کالا بیش از درآمد حاصل از صادرات ملی آن‌ها می‌باشد (دبیری مهر،  ۱۳۸۸: ۲۷). امارات متحده‌ی عربی بیش از ۶۰ درصد کالاهای وارداتی خود را به خارج از کشور صادر می‌کند، به طوری که فقط ارزش صادرات مجدد خودرو و قطعات آن در این کشور، سالیانه به بیش از ۱۱ میلیارد دلار می‌رسد (محنت‌فر و خاکپور،  ۱۳۸۴: ۱۰۵). این موضوع شاید به ظاهر اهمیتی نداشته باشد ولی واقعیت‌های پیچیده‌ای دارد که بیش از هر چیز، تلاش برای رسیدن به رهیافت‌های تازه در اقتصاد را به ما یادآوری می‌کند (محنت فر و خاکپور،  ۱۳۸۴: ۱۰۵). در حقیقت راهبرد صادرات مجدد کالاها کم کم به یکی از گزینه‌های مهم تجارت جهانی کشورهای کوچک و غیر مولد تبدیل می‌شود که بیش‌تر از طریق مناطق آزاد[۳] این کشورها، صورت می‌پذیرد. در ایران هم هدف از تشکیل مناطق آزاد، زمینه‌سازی برای صادرات مجدد بوده است (محنت‌فر و خاکپور،  ۱۳۸۴: ۱۰۵).

[۱] Gross National Product (GNP)

[۲] Re-Export

[۳] Free Trade Zone

فهرست

۲-۱-انواع صادرات.. ۳

۲-۱-۱-صادرات قطعی.. ۳

۲-۱-۲-صادرات موقت.. ۴

۲-۱-۳-صادرات قطعى در حجم تجارى.. ۵

۲-۱-۴-صادرات قطعى غیرتجارى.. ۵

۲-۱-۵-صادرات مجدد. ۵

۲-۱-۶-ترانزیت خارجى.. ۶

۲-۱-۷-ارسال نمونه بازرگانى براى بازاریابى.. ۶

۲-۲- تعریف صادرات مجدد. ۶

۲-۳- سه قطب بزرگ صادرات مجدد جهانی.. ۷

۲-۳-۱- سنگاپور و موفقیت‌هاى آن در صادرات مجدد. ۷

۲-۳-۱-۱-علل توسعه صادرات مجدددر سنگاپور ۸

۲-۳-۲- صادارت مجدد در هنگ کنگ… ۱۳

۲-۳-۲-۱-ویژگیهای اقتصاد هنگ کنگ… ۱۳

۲-۳-۲-۲-صادرات خدمات.. ۱۵

۲-۳-۲-۳-میزان صادرات مجدد در هنگ کنگ… ۱۵

۲-۳-۳- صادرات مجدد در دبی.. ۱۷

۲-۳-۳-۱-منابع تأمین کالا در دبی.. ۱۸

۲-۳-۳-۲-بازارهای صادراتی دبی.. ۱۹

۲-۳-۳-۳-عوامل مهم در توسعه صادرات  مجدد در دبی.. ۲۰

۲-۴- صادرات مجدد در عرصه ملی.. ۲۲

۲-۴-۱- منطقه آزاد چابها ر: ۲۲

۲-۴-۳- منطقه آزاد قشم : ۲۴

۲-۴-۴- منطقه آزاد کیش : ۲۵

۲-۴-۵- منطقه آزاد انزلی.. ۲۶

۲-۴-۶- منطقه آزاد ارس : ۲۷

۲-۵- گزارش تجارت خارجی مناطق آزاد ایران. ۲۷

۲-۶-آمار صادرات مجدد مناطق آزاد. ۳۰

۲-۷-مقایسه عملکرد صادرات غیرنفتی مناطق آزاد نسبت به صادرات غیرنفتی کشورطی۹ماهه سال۱۳۸۷٫ ۳۲

۲-۸- موانع توسعه صادرات مجدد در کشور ۳۳

۲-۹- ده گام برای توسعه صادرات مجدد از مناطق آزاد. ۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *