رابطه بین فناوری اطلاعات، اجرای فرآیندهای مدیریت دانش و سبک تفکر خلاق با کسب مزیت رقابتی

  • نسخه
  • تاریخ نشر نوامبر 28, 2017

توضیحات

تعداد صفحات: ۴۵

 مقدمه

همگام با چرخش از اقتصاد مبتنی بر صنعت به اقتصاد دانشی، سازمان­ها نیز خود را بر آن داشته­اند تا با تکیه بر دانش و اطلاعات و استفاده در فرآیند کسب­وکار توان رقابتی خود را افزایش دهند. مدیریت دانش طیف وسیعی از فعالیت­ها است که برای مدیریت، مبادله، خلق یا ارتقای سرمایه­های فکری در سطح کلان بکار می­رود. مدیریت دانش طراحی هوشمندانه فرآیندها، ابزار، ساختار و غیره با قصد افزایش نوسازی، اشتراک یا بهبود استفاده از دانش است.

مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان کمک می­کند تا اطلاعات و مهارت­های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می­شود و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر مدیریت سازمان­ها را برای حل مسائل یادگیری، برنامه­ریزی راهبردی و تصمیم­گیری­های پویا به صورت کارا و موثر قادر می­سازد. به طور کلی سازمان­ها به دو دسته دارایی­ها تکیه می­کنند: دارایی ملموس و دارایی ناملموس. آنچه تا چندی پیش مورد توجه سازمان­ها بود کسب و بهینه­سازی دارایی­های ملموس مانند ماشین­آلات و تجهیزات بود. اما امروزه سازمان­ها دریافته­اند که دارایی ناملموس مانند: دانش سازمانی، اطلاعات، سرمایه فکری و تجربیات موجب موفقیت و بقای آنها می­شود. به طور کلی می­توان گفت سازمان­های آینده سازمان­های دانش محور خواهند بود. سرمایه دانشی دارایی نهفته و پنهانی سازمان­ها است که با مدیریت و اداره آن می­توان به مزیت­های رقابتی دست یافت. در واقع دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمان­ها ضروری به نظر می­رسد. و شرط موفقیت سازمان­ها رسیدن به یک دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح است به نحوی که پیتر دراکر راز موفقیت سازمان­ها را در قرن ۲۱ مدیریت دانش می­داند (عسگری، ۱۳۹۰)

 

فهرست

۲-۱- مقدمه. ۵

۲-۲- مبانی نظری پژوهش… ۵

۲-۲-۱- دانش : تعاریف و دستهبندیها ۶

۲-۲-۱-۱- تعریف دانش… ۷

۲-۲-۱-۲- دسته بندی دانش… ۹

۲-۲-۲- مدیریت دانش… ۱۱

۲-۲-۲-۱- تعاریف مدیریت دانش… ۱۱

۲-۲-۲-۲- مدیریت دانش و یادگیری سازمانی.. ۱۳

۲-۲-۲-۳- مزایای مدیریت دانش… ۱۴

۲-۲-۲-۴- فرآیند مدیریت دانش… ۱۷

۲-۲-۲-۴-۱- فرآیند کسب دانش… ۱۹

۲-۲-۲-۴-۲- فرآیند تبدیل دانش… ۲۰

۲-۲-۲-۴-۳- فرآیند محافظت از دانش… ۲۱

۲-۲-۲-۴-۴- کاربرد دانش… ۲۲

۲-۲-۲-۵- مدیریت دانش در صنعت دارو ۲۳

۲-۲-۳- فناوری اطلاعات.. ۲۴

۲-۲-۳-۱- تعریف فناوری اطلاعات.. ۲۵

۲-۲-۳-۲- اثرات بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان ها ۲۶

۲-۲-۳-۳ – فناوری اطلاعات در صنعت دارو ۲۷

۲-۲-۳-۴- فناوری اطلاعات و مدیریت دانش… ۲۹

۲-۲-۴- سبک تفکر خلاق. ۳۰

۲-۲-۵ – مزیت رقابتی.. ۳۱

۲-۲-۵-۱- مفهوم مزیت رقابتی پایدار ۳۳

۲-۲-۵-۲- دیدگاه منبع محور به شرکت.. ۳۴

۲-۲-۵-۳- دانش به عنوان منبع مزیت رقابتی.. ۳۷

۲-۳- پیشینه پژوهش… ۳۸

۲-۳-۱- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور ۳۸

۲-۳-۲- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور ۴۰

منابع و ماخذ. ۴۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *