تجارت الکترونیک

  • نسخه 1395
  • تاریخ نشر نوامبر 22, 2017

توضیحات

فایل:  Word

تعداد صفحات: ۶۲

مقدمه

دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف از طریق دنیای مجازی، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است. تجارت الکترونیک عمده ترین دستاورد به‌کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات [۱](ICT) در زمینه های اقتصادی است                                                                                                        .
استفاده از این فناوری موجب توسعه تجارت، تسهیل ارتباطات عوامل اقتصادی، فراهم کردن امکان فعالیت برای بنگاههای کوچک و متوسط، ارتقای بهره وری، کاهش هزینه ها و صرفه‌جویی در زمان شده است. فناوری ارتباطات و اطلاعات امکان افزایش قابلیت رقابت‌پذیری بنگاهها را فراهم ساخته و همچنین به ایجاد مشاغل جدید منجر شده است.
بر اثر گسترش این فناوری حجم تجارت الکترونیک در جهان روز به روز در حال رشد است. طبق تحقیقات منتشر شده توسط موسسه فارستر پیش‌بینی می‌شود طی سالهای ۲۰۰۶-۲۰۰۲ حجم تجارت الکترونیک به طور متوسط سالانه بیش از ۵۸ درصد رشد کرده و از ۲۲۹۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ به بیش از ۱۲۸۳۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ بالغ شود.                                                            .
یکی از ابزارهای ضروری برای تحقق و گسترش تجارت الکترونیک ، وجود سیستم بانکداری الکترونیک است که همگام با سیستم‌های جهانی مالی و پولی عمل و فعالیتهای مربوط به تجارت الکترونیک را تسهیل کند. در حقیقت می‌توان گفت که پیاده سازی تجارت الکترونیک ، نیازمند تحقق بانکداری الکترونیک است                           .
به همین دلیل، استفاده از سیستم های الکترونیک در موسسات مالی و اعتباری جهان به سرعت رو به گسترش بوده و تعداد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک روز به روز در حال افزایش هستند                          .
ایران در زمینه تجارت و بانکداری الکترونیک ، کشوری جوان است و تا رسیدن به سطحی قابل قبول از آن، راه درازی در پیش دارد. ورود فناوری جدید در این دو زمینه ، نیازهای جدیدی را در پردازش و تبادل داده‌ها ، ابزارها و زیر ساختهای مناسب پیاده سازی آن ، و نیز نحوه ارایه خدمات بانکی نوین مطرح کرده است . با نگاهی به تجارب کشورهای پیشرفته و رشد خدمات بانکداری الکترونیک می‌توان نیازهای در حال شکل‌گیری و روند افزاینده آن را در زمینه خدمات بانکی در ایران تا حد مناسبی پیش‌بینی کرد. نظر به روشهای سنتی موجود در بانک‌های کشور و نارسایی این روشها در ارائه خدمات جدید، تهیه زیرساختهای مورد نیاز در بانک‌ها از ضروریاتی است که خوشبختانه مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته است و فعالیتهای گسترده ای در سیستم بانکی کشور برای ارائه بانکداری الکترونیک و دیگر خدمات نوین بانکی انجام شده است.

فهرست

سه عنصر کلیدی تعریف فوق عبارتند از: ۱۰

تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان.. ۱۱

تاریخچه بانکداری الکترونیک در ایران.. ۱۲

ضرورت و اهمیت بانکداری الکترونیک……… ۱۳

تعریف بانکداری الکترونک… ۱۳

سرویس های بانک الکترونیک… ۱۴

انواع بانکداری الکترونیک… ۱۵

مهمترین کانال‌های بانکداری الکترونیک عبارتند از: ۱۶

بانکداری الکترونیک ؛ تیغ دولبه فرصت و تهدید. ۱۷

مدلهای بانکداری الکترونیکی.. ۱۸

۱-  بانکهای الکترونیکی: ۱۸

۲-  شعبات الکترونیکی.. ۱۸

انواع ریسک در بانکداری الکترونیکی.. ۱۹

امنیت در بانکداری الکترونیکی.. ۲۱

مقایسه بانکداری الکترونیکی با بانکداری سنتی.. ۲۲

تفاوت بین بانکداری الکترونیکی و بانکداری سنتی.. ۲۲

نقش بانکداری الکترونیک در تجارت الکترونیک… ۲۳

ضرورت توسعه بانکداری الکترونیک (اتوماسیون بانکی) در ایران.. ۲۳

اجزای بانکداری الکترونیک در ایران.. ۲۴

دلایل عدم استقبال مشتریان از سرویسهای بانکداری الکترونیک… ۲۵

بانکداری الکترونیکی و چالش‌های خدمات‌رسانی به مردم. ۲۶

دولت؛ چالش اصلی بانکداری الکترونیکی.. ۲۸

بی‌اعتنایی به بانکداری الکترونیکی.. ۳۰

وضعیت کنونی E-Banking در ایران.. ۳۱

شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب) ۳۲

جایگاه مشتریان در بانکداری الکترونیک… ۳۲

محاسن و مزایای شبکه شتاب و بانکداری الکترونیکی.. ۳۳

نقایص و موانع اصلی بانکداری الکترونیکی در ایران.. ۳۴

آینده بانکداری الکترونیکی در ایران.. ۳۵

تاریخچه دولت الکترونیک… ۴۱

دولت الکترونیک : ۴۲

ضرورت ایجاد دولت الکترونیک : ۴۲

بررسی نقش بانکداری الکترونیک در راستای توسعه جهاد اقتصادی.. ۴۷

نقش بانکداری الکترونیک درکاهش هزینه خدمات بانکی.. ۴۸

زیر ساخت ها و بسترهای مورد نیاز برای توسعهE-Banking. 49

مشتری مداری اصل اول استفاده از سیسم هایE-Banking. 51

اصل ایجاد تنوع در ابزارهای خدمات رسانی سیستم های E-Banking. 52

تاثیرات گسترش E-Banking. 52

فرهنگ سازی E-Banking در ایران.. ۵۳

جایگاه بانکداری الکترونیک در بانکداری نوین.. ۵۴

اطلاع رسانی الکترونیکی در بانک سامان.. ۵۹

اینترنت بانک سامان.. ۵۹

خدمات کارت بانک سامان.. ۶۰

پیشینه تحقیق.. ۶۵

2 نظر در “تجارت الکترونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *